De Amsterdamse startup Pedalfactory maakt bijzondere fietsen. Hun laatste wapenfeit is een houten fiets die je zelf in elkaar moet zetten.
Wie? Designer Basten Leijh, managing director Yno Papen en productmanager Paul Dujardin verenigd in de Pedalfactory
Wat? Sandwichbike
Waar? Binnenkort in Europa, daarna in de VS en uiteindelijk wereldwijd.
Vier stukken hout, een paar aluminium buizen, twintig schroeven en een imbussleutel. Maar ook twee wielen, een ketting, een zadel en twee trappers. Nee, dit is inderdaad geen IKEA-bouwpakket. Dit is wat je aantreft in de doos die je bij de Pedalfactory bestelt. De Amsterdamse startup ontwierp de Sandwichbike, een doe-het-zelf-fiets van duurzaam hout waarop je gegarandeerd de aandacht trekt. Z24 sprak met productmanager Paul Dujardin.
Hoe is het idee voor de Sandwichbike ontstaan?
"Dat was zeven jaar geleden. In 2007 nam Basten Leijh zich voor een duurzame fiets te ontwikkelen die plat kan worden vervoerd en die de koper zelf in elkaar kan zetten. Hij bedacht en ontwierp de Sandwichbike. Toen hij daarmee op een beurs in Milaan stond, waren de reacties erg enthousiast. Helaas werd het prototype gestolen. Omdat Bleijh een nieuwe fiets moest ontwikkelen, liep het project wat vertraging op. In februari van dit jaar richtte hij De Pedalfactory op."
Wat maakt de Sandwichbike bijzonder?
"Wie een Sandwichbike bestelt, koopt niet alleen een fiets en een design product, maar ook een denkwijze. We hebben het productieproces van fietsen goed tegen het licht gehouden en onszelf de vraag gesteld: hoe kan het duurzamer en efficiënter? We willen een stukje bewustwording creëren."
"De meeste onderdelen worden dicht bij huis geproduceerd. Het houten frame is van multiplex en wordt volledig door een fabriek in Duitsland gemaakt. Dat bedrijf staat in de buurt van een bos, waar ze de bomen naast de deur kappen. Zo blijft het transport tot een minimum beperkt. Slechts vijf onderdelen van de fiets worden nu niet in Europa gemaakt. De pedalen komen bijvoorbeeld uit Taiwan, omdat die niet in Nederland worden gemaakt."
"Maar het gaat het ook om de ervaring. Wie de fiets thuisbezorgd krijgt, moet 'm zelf in elkaar zetten. Dat kan in een half uur. Daarnaast is de fiets eenvoudig te customizen. Wie dat wil, kan het frame verven. En op het dikke frame is ook voldoende ruimte om bijvoorbeeld het logo van een bedrijf te printen."
Hoe sterk is de Sandwichbike?
"Hij heeft alle keuringen goed doorstaan. Er is bijvoorbeeld langdurig veel kracht uitgeoefend op het frame en de trapbeweging is veelvuldig nagebootst. Het gewicht scheelt niet eens veel met een gewone fiets. De Sandwichbike weegt 16 kilo."
De komende tijd testen we de fiets zes weken in een klimaatkast, bij verschillende weersomstandigheden. Het is eigenlijk geen fiets die je buiten laat staan, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat wel doen. En trouwens, veel bakfietsen zijn gedeeltelijk van hout en staan vaak ook buiten."
Kan iedereen de fiets in elkaar zetten?
"Ja, de fiets kan in een half uur in elkaar worden gezet met een imbussleutel. Die leveren we erbij. En om vieze handen te voorkomen zitten er handschoenen in de doos. Die kun je gebruiken om de ketting erop te leggen. Ook dat is eenvoudig, met een kliksysteem."
Waarom heeft de fiets geen bel en verlichting?
"We houden het model zo basic mogelijk. Een bel, handremmen en verlichting kunnen los worden gekocht."
Werken jullie aan andere modellen Sandwichbikes?
"Het huidige model is een herenfiets. We werken nu aan de ontwikkeling van een damesmodel. En we hebben ontdekt dat we het hout dat overblijft na het zagen van het frame voor het herenmodel, kunnen gebruiken voor een Sandwichbike voor kinderen."
Hoe financieren jullie de productie van de Sandwichbike?
"Tot nu toe uit eigen middelen. Maar we zijn op zoek naar financiële partners."
Wat kost de Sandwichbike?
"799 euro exclusief verzendkosten."
Hoeveel Sandwichbikes zijn er al verkocht?
"Nog geen. Vanaf deze week kunnen mensen in Europa de Sandwichbike bestellen. Dan wordt de fiets in oktober bezorgd."
Wat is jullie doel voor dit jaar?
"Dit jaar hopen we 300 fietsen te verkopen. Inmiddels hebben 1.500 mensen interesse getoond. Veel uit Nederland, maar ook uit de VS, Brazilië, Engeland en Italië. Omdat dit vrijblijvende reacties zijn, gaan we er niet van uit dat zij allemaal een fiets kopen. Op dit moment staat er een Sandwichbike op Eurobike, een enorme fietsbeurs in Friedrichshafen in Duitsland. Maar eigenlijk is de Sandwichbike te veel een designproduct voor die beurs."
En op lange termijn?
"Uiteindelijk willen we de bouwpakketten in ieder werelddeel laten produceren. Dan hoeft bijvoorbeeld de bestelling van een Amerikaan niet vanuit Europa naar de VS te worden verscheept."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl